(Zdroj: Herminapress.cz ) 28x FOTO

Lída Baarová - film, který můžete milovat i nenávidět. Filip Renč balancuje s přízní diváka na ostří nože. O to více je nutné film vidět.

Zjednodušeně řečeno, mementem filmu o Lídě Baarové by mohlo být ono známé rčení, že jedna vagína (jasně, říká se to jinak) utáhne víc než deset volů. Tedy až na výjimky. V případě tohoto filmového příběhu je ona výjimka sám Vůdce. Jenomže to výše uvedené rčení doplňuje velmi známý epigram „Nechoď Vašku (Lído) s pány na led, mnohý příklad známe, že pan spadne a Vašek si za něj nohu zláme.“ Jenomže co ví dvacetiletá holka o světě a jeho nástrahách………………..

Filip Renč natočil film o herečce Lídě Baarové a nutno podotknout, že se obdivuji jeho odvaze. Proč? Jednak proto, že o Baarové byly napsány desítky dobrých, či zcela podřadných knih a natočeno několik dokumentů obsahující její vlastní vzpomínky. Tedy nic nového pod slunce. Zadruhé Filip Renč patří dozajista do první desítky úspěšných českých filmových režisérů současnosti, ať se to někomu líbí nebo ne. Jeho filmy se obecenstvu líbí. To je prostě fakt, který se v českých uměleckých kruzích neodpouští. Zatřetí pak jeho film dostal tak velkou finanční injekci od státu, že mnozí jeho kolegové jsou více méně na mrtvici. Je proto nasnadě, že i kdyby jeho film byl jakkoli dobrý, musí dostat po hubě (rozuměj nikoli v pravém slova smyslu, ale obrazně, tedy především na sociálních sítích). Filip Renč tohle všechno určitě ví. Taky snad proto na premiéře prohlásil, cituji: „Mám trému jako prase!“

Každý film je dobré posuzovat především podle toho, zdali by ho chtěl divák vidět vícekrát. Zde by se dalo napsat, že určitě ano. Byť je příběh notoricky známý, dány jsou hlavní figury a všichni víme, jak to dopadne, je na co se dívat. Během těch sta minut promítání Baarovou milujete, nenávidíte, obdivujete, litujete a v neposlední řadě o ní uvažujete jako o zlatokopce, která vsadila na špatnou kartu. Nebyla první a nebyla poslední, která si bez ohledu na dobu a politické zřízení té které země vyhlédla alfa samce, přičemž nedokázala odhadnout důsledky svých činů. Dalo by se lehce srovnat s dnešní dobou. Klidně. A dalo by se i jmenovat.

Táňa Pauhofová byla v roli Baarové dobrá. Lépe jí to hrálo v komických situacích, než v expresivně vypjatých scénách. Tři postavy příběhu jsou pak v pravdě excelentní. Především Simona Stašová je v roli maminky nepřekonatelná. A jestli již v médiích někdo napsal, že si za tuto roli zaslouží Českého lva, tak bezpochyby.  Další je pak Karl Markovicz v roli Goebbelse. Jsou chvíle, kdy s ním musíte soucítit jako s nešťastně zamilovaným ženatým mužem. Třetím v pořadí je pak Pavel Kříž v roli Hitlera. Zahrál ho natolik přesvědčivě, že při jeho pobytu na plátně naskakovala husí kůže.

Režisér Filip Renč to zvládl skoro bez ztráty květinky. To pomyslné skoro jde na účet dabingu Josepha Goebbelse. Do češtiny ho namluvil známý český herec. Jistě excelentně, ale když Karl Markovicz promluví jeho tak známým hlasem, je to ke škodě věci. Dabing více anonymním hercem by byl patrně lepší variantou. Nicméně ať už si přečtete o filmu cokoli, doporučuji zajít se na něj podívat do kina. Určitě prožijete sto hezkých minut s příběhem o Lídě Baarové.

Sledujte Aplausin na twitter.com/aplausincz @aplausincz a facebook.com/aplausincz.

25. 1. 2016 09:30 Autor: HER
Sipka
Stín
Stín

Stránka aplausin.cz využívá soubory cookies.
Setrvanim na tomto webu, udělujete souhlas k jejich užití.