Vrátí se do škol pozemky, dílny, vaření nebo branná výchova? Co myslíte, je to potřeba?
Zdroj: herminapress

Vrátí se do škol pozemky, dílny, vaření nebo branná výchova? Co myslíte, je to potřeba?

Vytvořeno dne 31.10.2021

 

Ať je to, jak je to, ti z nás, kteří navštěvovali základní školu v minulém století, měli i přes, pro děti (vždy) nudné předměty, několik málo takových, na které se těšili a které, jaksi ke škodě dětí z učebních osnov, zmizely. Patřily mezi ně pozemky, dílny (kluci), vaření (děvčata) a branná výchova.

Kluci se v dílnách naučili základní manuální zámečnické či truhlářské zručnosti, děvčata zase jak uvařit jednoduchá jídla z toho mála, co se v těch dobách dalo v obchodě koupit (sehnat) a popularita pozemků většinou závisela na tom, jestli výuka probíhala na vesnické či městské škole. (Rozdíl, předpokládám, není nutné vysvětlovat).

Popularita branné výchovy pak většinou závisela na tom, jestli předmět vyučovala kantorka nebo ho měl na starosti kantor. Navíc, absolvoval-li kantor základní vojenskou službu, bylo to pro většinu kluků a ve většině případů i děvčat velké povyražení. Střelba ze vzduchovky (starší i z malorážky) byla pak vrcholem, na který se ještě několik dní vzpomínalo. „U nás na škole byl absolutním vrcholem nácvik základních obranných chvatů, zvláště pak nacvičoval-li je smíšený pár. Tedy chlapec a děvče. Trénovali jsme to (rádi) jak při tělocviku, tak při branné výchově. Měli jsme kliku na učitele a byl to snad jediný předmět, u kterého jsme nechtěli, aby kdy skončil,“ zavzpomínal jeden z pamětníků, který mě inspiroval k napsání této glosy.

Je patrné, že většinu dětí té doby výše uvedené předměty nejenomže bavily, ale byly jistě základem nejen ke všeobecné manuální zručnosti, ale vychovávaly také tělesně a pohybově. Pohledem Asociace malých a středních podniků a živnostníků, by bylo nanejvýš vhodné, aby se příkladně dílny či pozemky do učebních osnov vrátili co nejrychleji, protože dnešním potomků zcela jistě schází manuální zručnost či základní povědomí o zahradě.

Je pak otázkou, vzhledem ke genderové korektnosti, jestli by dnes předmět vaření vůbec prošel. Nicméně šanci mu dávám ve chvíli, kdy by se vařit učili i kluci. Branná výchova je pak kapitola sama pro sebe. Té se pokusím, s přispěním odborníků, věnovat někdy příště.

A co vy byste říkali na návrat výše uvedených předmětu do školních osnov? Napište nám váš názor.

 

 

Default User Image
Anonym, 31.10.2021 12:59
Rozhodně- byly to nej školní hodiny a vždy legrace!! A věděli jsme jak držet jehlu, kladivo, rýč dnes jsou v ruce jen mobily a návod na vše- ale skutek utek!! A v maskách v CO- taky dobrý !!!
Default User Image
kirek, 01.11.2021 15:39
A kdo by to dneska uměl učit. Vždyť tzv. ručním pracem musí být fortel a elán. A to dnes mladí učitelé až na vyjímky nemají.
Default User Image
Anonym, 01.11.2021 16:52
Zřejmě to netušíte, ale s výjimkou branné výchovy tyto předměty stále fungují pod společným názvem pracovní činnosti - pozemky, vaření i dílny. A kluci chodí i do kuchyně a holky i do dílen.
Default User Image
Dana, 02.11.2021 06:52
V naší škole to znamená, že se učí druhy zeleniny a podobně. O jehle, hrnci nebo kladívku nemají ani ponětí. Takže PRACOVNÍ ČINNOSTI ???
Default User Image
Jiří Petr, 01.11.2021 17:18
Je to potřeba jako soli ! A klukům vojnu jako řemen, neznám nikoho komu by ublížila. Dneska frajer chodí po ulicích v maskacich z armyshopu, kudlu v kapse a honí si ego. Na vojně by brečel po večerech do polštáře a knoural by jak ublížena slečinka.
Default User Image
Lidmila semančíková, 01.11.2021 18:08
Já bych si přéla a bylo by dobré vše co tu pišete aby se vratilo aspon by se mladí naučili bejt zodpovědní a udelala bych povinou vojnu
Default User Image
IJT, 01.11.2021 18:21
Jednoznačně je třeba toto obnovit,vč.vojenské základní služby-třeba i kratší.
Default User Image
Michal, 01.11.2021 19:03
Uz na prvnim stupni jsme se jako kluci ucili vysivat, prisivat knofliky, plist, hackovat a vsechny ty holcici veci. Myslim ze nas to i bavilo,ale je to uz 60 let,nake negativni vzpominky na to nemam. Clovicek se naucil nektere veci, ktere i vzivote potreboval. A navic zjistil ze se nic neudela samo, ze je potreba vynalozit nakou praci a manualni zrucnost. Pracovni vychova by na skolach byt mela, mnohe deti by to privedlo k zjisteni, ze tvorit cokoliv rukama muze byt zabavne. Navic by je to mohlo nasmerovat k oborum ktere jsou dnes nedostatkove.
Default User Image
Ivana, 01.11.2021 19:24
Jsem jednoznačně pro! Všechno, co jsme se učili, se v životě hodilo a navíc mě to strašně bavilo a baví dodnes. Co se v mládí naučíš... Klidně bych šla učit pozemky nebo vaření.