Z Údolí smrti do střižny. David Ondříček dotočil Krále Šumavy
Zdroj: Se svolením Voyo

Z Údolí smrti do střižny. David Ondříček dotočil Krále Šumavy

Vytvořeno dne 19.05.2022

 

Skončilo natáčení třídílné minisérie Král Šumavy. Pro Voyo ji připravuje šestinásobný držitel Českého lva David Ondříček. Minisérii s Oskarem Hesem v hlavní roli nepolapitelného převaděče Josefa Hasila uvede televize už letos na podzim.

„Když jsem se kdysi táty ptal, co by dělal, kdyby měl točit noční scénu v lese, bez zdroje světla, řekl mi, že by takový film nevzal. My takových scén v Králi Šumavy máme spoustu,“ říká David Ondříček.

Štáb absolvoval celých sedm tzv. noček z celkových 25 natáčecích dní. Ten úplně poslední byl věnován scéně, kdy je Josef Hasil se svou rodinou na mši v kostele. Ta byla natočena v obci Skořice v Plzeňském kraji. Produkce vystřídala lokace v Brdech, v Plzeňském a Středočeském kraji, v Jižních Čechách a také na Šumavě – v reálných lokacích, kde Josef Hasil v padesátých letech působil u pohraniční stráže a kde také později pomáhal uprchlíkům před totalitním režimem na jejich cestě za svobodou.

Jednou z nich bylo i tzv. Údolí smrti, území mezi Soumarským mostem a státní hranicí. „Tomu místu se tak říká proto, že zde zemřelo nejvíce pohraničníků při přestřelkách s ‚nepřáteli státu‘, jak se uprchlíkům tehdy říkalo. Za celou komunistickou éru v celém Československu zemřelo, tuším, sedm pohraničníků a z toho pět právě tady,“ vysvětlil autor románové předlohy minisérie David Jan Žák při své návštěvě na natáčení. „David Žák nás ještě před začátkem natáčení provedl po všech místech, kde Josef Hasil působil. Šumava má nenahraditelnou energii a kam se člověk podívá, vidí neuvěřitelnou scenérii,“ doplnil režisér David Ondříček.

Natáčení bylo realizováno v souladu s principy tzv. zeleného natáčení a udržitelné produkce, tedy s maximálním ohledem na životní prostředí. „Podnět k realizaci projektu v režimu tzv. zeleného natáčení, s nímž přišli zástupci Voyo, jsme samozřejmě uvítali. Nejen proto, že je smysluplný, ale i proto, že jsme si sami taková pravidla nastavili už na natáčení filmu Zátopek,“ říká producentka Lucky Man Production Daria Špačková a dodává: „Náš green captain Adam se dokonce staral o to, abychom lokace opouštěli v ještě lepším stavu, než jsme do nich přišli a v prostojích mezi natáčením čistil přilehlé lesy a louky od odpadků, které tam zanechali turisté. Bereme to jako drobný příspěvek ke zlepšení nejen prostředí kolem nás, ale i povědomí o filmařích – co to znamená pustit si nás do města, vesnice či do lesa. Série se z části natáčela v národním parku, takže bylo zcela přirozené, že jsme v maximální míře uplatnili postupy udržitelného natáčení. Natáčení bylo naplánováno tak, že jsme například minimalizovali transport, což má na uhlíkovou stopu zásadní dopad. Jsme pyšní, že jsme mohli některé z lokalit, kde jsme natáčeli, zanechat v lepším stavu, než když jsme tam přišli,“ doplňuje vedoucí udržitelné produkce a obsahu TV Nova a Voyo Hana de Goeij.